Количката е празна

Някога обръщали ли сте внимание каква марка са циповете на облеклото, което носите? А чудили ли сте се защо в описанията на повечето дрехи, особено ако се предлагат онлайн, е упоменато, че циповете са YKK? Какво означават тези три букви и защо това се представя като знак за качество? На тези и можеби още някои въпроси, ще намерите отговори като прочетете по-надолу.

Ципът е едно от изобретенията, заедно с велосипеда, които изглеждат сякаш е трябвало да бъдат създадени по-рано в историята. Колко ли трудно трябва да е да събереш две колела, два педала и верига? Или пък да изравниш две ивици с метални зъбчета и да ги съединиш с провлачване на механизма? Няма нищо сложно, никакви скрити тайни. И все пак модерният велосипед е факт едва в края на 19 в., а ципът през 1917 г. (Тогава е бил патентован от шведски имигрант в Хобокен.)

Ципове YKK

Още по-объркващ пък е факта, че нещо, което съществува почти от век, би трябвало да е изпипано и направено 100% надеждно. Но това не е така. Има тонове ненадеждни ципове на пазара – чупят им се зъбчета, изважда се механизма, не се движат плавно, заяждат и какво ли още не.

Един повреден цип може да направи цялата дреха да не се носи повече. Затова и качеството в това отношение е задължително за уважаващите себе си компании. От десетилетия производителите на облекла, които не могат да си позволят да спекулират с това нещо, се обръщат към един и същи производител на ципове. YKK е японска компания, която произвежда грубо половината от циповете в света. Това са повече от 7 милиарда ципа всяка година. Тези три букви се срещат навсякъде – без съмнение сте ги виждали, закопчавайки якето си или разкопчавайки дрехата на някой друг. Как обаче YKK се е превърнала в компанията, която доминира тази пазарна ниша в световната индустрия?

Ципът

Основана от Tadao Yoshida в Токио през 1934 г., YKK означава Yoshida Kogyo Kabushikikaisha, което грубо преведено означава Търговска компания Йошида. Младият Йошида е бил изобретателен и сам е конструирал собствена подобрена версия на съществуващите машини за производство на ципове, от които той не бил доволен. Малко по малко, Йошида интегрирал и всички фази от производствения процес на ципове. Дотолкова YKK са затворили процеса на производство, че дори кутиите, в които опаковат готовите ципове, се произвеждат на място. И разбира се, сами произвеждат и машините за производство на ципове, които се крият внимателно от очите на конкурентите. Със всеки малък детайл, за който се грижат в самата компания, външните неизвестни се свеждат до нула. Така компанията осигурява качество и бързина на производството.

Йошида има принцип, който е нарекъл “Цикъла на добротата”. Според него “никой не успява, освен ако не прави добро за другите”. На практика това се свежда до целта на Йошида да произвежда по-добро качество на по-ниски цени. Звучи като нещо лесно, но съвсем не е така. И резултатът накрая е, че тайната на успеха на YKK е едновременно прост за разбиране и в същото време впечатляващ – YKK произвеждат невероятно надеждни ципове, доставят поръчките навреме без изненади, предлагат голяма гама от цветове, материали и стилове и никога не подбиват цени. Усещането в тази индустрия е, че никога няма да сбъркаш с YKK.

Качествен цип

Един 40 сантиметров цип, от тези, които остават невидими в дрехата, след като веднъж бъде закопчан, струва около 45 – 50 ст. За производител на облекло, които произвежда дреха, която му струва около 50 - 75 лв., а ще бъде продадена на можеби три- и повече пъти тази цена, просто не си заслужава икономията да избере по-евтин цип. Да спестиш 20 или 30 ст. е нещо абсолютно незаслужено на фона на цената на стоката, която произвеждаш. Когато клиент си купи яке за 200 лв., то по-добре ципът му да е качествен и надежден. Защото, ако той не сработи, клиентът вини за това производителя на дрехата, независимо, че частта, която е дала дефект е произведена от друг.

Има можеби стотици производители на ципове в Китай. И те могат да предложат по-евтини оферти или пък по-кратки срокове за производство и доставка. Но някои европейски производители изобщо не приемат оферти за китайски ципове, именно заради възможността от некачествено изпълнение.
YKK не е компания, която произвежда стока за крайния потребител. Нито пък търси някаква публичност. Не купувате панталона или якето си според буквите изписани на ципа. Нито пък бихте се отказали от някоя дреха, защото ципът и не е YKK. Но все пак YKK е марка за качество. Компанията е изградила имидж и репутация през годините. Клиенти са и производителите на облекла. А това са хора, за които “YKK” наистина означава нещо.

През последните десетилетия компанията YKK се е наложила като надежден партньор за всеки, който търси качество. Както се казва: “Ципът не прави дрехата, но може да я развали”.