Fat bike-овете винаги са създавали противоположни мнения – имат също толкова противници, колкото и фенове. Велосипедната индустрия не прави изключение. През последните няколко десетилетия толкова много течения са идвали и са си отивали, че може да се напише роман с размера на “Война и мир” за всичко, което е станало норма в този спорт или просто е изпаднало в забвение.
Макар да смятаме, че всяко нещо, което кара хората да се раздвижат е добро, фет-байковете не са хит сред всички почитатели на колоезденето. Можеби и затова все още не са станали толкова популярни у нас. Но сме сигурни, че повечето от нас биха опитали какво е усещането да покараш такова колело, макар и само за пробата.
В началото “дебелаците” са били просто нишов продукт, предлаган от ограничен брой производители на велосипеди. Сега обаче все повече от тях се ориентират към серийното им производство. И все повече фенове на планинското колоездене се усмихват доволно карайки своите хубавици с дебели гуми.
Първите фет-байкове
Първите велосипеди с дебели гуми се появяват през 80-те години на миналия век и са били използвани за каране между Zinder и Tamanrasset през пустинята Сахара, като са използвали прототипни гуми от Michelin. Други ранни версии на фет-байковете са просто маунтин байкове екипирани с капли SnowCat, създадени от Simon Rakower от All-Weather Sports във Фейрбанкс, Аляска в началото на 90-те. Той започнал да прави по-широките капли ръчно като заварявал две обикновени капли заедно и изрязвал част от тях по средата. Скоро след това решил да проектира изцяло наново 44 мм капла и я произвел. SnowCats революционализирали зимното колоездене, защото те можели да се сложат на почти всеки планински велосипед произвеждан масово.
По това време производителите на велосипедни рамки експериментирали с различни компоненти и конфигурации, така че да се постигне по-голяма контактна площ на гумата със снега. В същото време в Ню Мексико, Рей Молина бил поръчал да бъдат произведени 80 милиметрови капли, 3.5” гуми и рамки, на които те да бъдат монтирани. Той искал велосипедите за каране по пясъка в пустинята. Каплите и гумите били подобрени в Аляска и производителите започнали да произвеждат малки серии рамки създадени за комбинацията от 80 мм капли и 3.5” гуми. И така все повече производители на велосипеди започнали да произвеждат такива колелета.
Защо трябва да опитате фет-байка?
Защо един себеуважаващ се колоездач да опитва да кара такова колело с дебели гуми? Има разбира се, цял куп причини, като например първоначалния замисъл за това, че ще може да го правите върху пясък и сняг. Но можеби най-добрата причина е тази, поради която бихте карали всеки един вид колело – защото е забавно.
А трябва ли да зарежите велосипеда, който карате сега и да го замените с фет-байк? Не, разбира се. Но има едно допълнително удоволствие, което може да изпитате, когато карате по места, където обикновените планински велосипеди се справят трудно. Надяваме се само и производителите в нашата страна да започнат да произвеждат от тези “дебели хубавици”, за да може все повече от нас да се насладят на карането им.